×

CARACTERISTICA ECONOMICĂ a comunei Chetriș, satului Călinești și satului Hîncești și comunei Călinești, raionul Fălești

Anexa la Decizia Consiliului local _______________

Nr. _____ din __________„Cu privire la amalgamarea voluntară a unităților administrativ-teritoriale comuna Chetriș, satul Călinești și satul Hîncești

 

 

CARACTERISTICA ECONOMICĂ

a comunei Chetriș, satului Călinești și satului Hîncești

și comunei Călinești, raionul Fălești

 

(unitățile administrativ-teritoriale participante la procesul de amalgamare voluntară și a viitoarei unități administrativ-teritoriale amalgamate)

  1. Date generale

Procesul de amalgamare voluntară implică unitățile administrativ-teritoriale (UAT) din componența raionului Fălești, și anume comuna Chetriș, satul Călinești și satul Hîncești din raionul Fălești. Aceste localități au decis, prin Deciziile consiliilor locale adoptate în luna august 2024, să inițieze amalgamarea voluntară, având drept scop formarea unei unități administrativ-teritoriale consolidate, cu potențial de dezvoltare socio-economică durabilă, utilizare mai eficientă a resurselor și o administrare publică locală optimizată.

Procesul de amalgamare voluntară a fost inițiat prin adoptarea următoarelor acte administrative:

1)  Satul Călinești, Decizia nr. 8-6 din 23.08.2024 a consiliului local Călinești privind inițierea procesului de amalgamare voluntară;

2)  Comuna Chetriș, Decizia nr. 04/13 din 23.08.2024 a consiliului local Chetriș privind inițierea procesului de amalgamare voluntară;

3) Satul Hîncești, Decizia nr. 6/4 din 20.08.2024 a consiliului local Hîncești privind inițierea procesului de amalgamare voluntară;

Urmare a aplicării criteriilor stabilite de Metodologiei de amalgamare voluntară a unităților administrativ-teritoriale, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 925/2023, în calitate de centru administrativ a unității administrativ-teritoriale a fost selectat satul Călinești.

Suprafața UAT care se comasează și suprafața totală a UAT amalgamate și principalii beneficiari ai folosinței pământului

Suprafețele administrativ-teritoriale ale UAT implicate în amalgamarea voluntară sunt următoarele:

–    satul Călinești – 4706 ha;

–    comuna Chetriș – 1844 ha;

–    satul Hîncești – 3026 ha;

Astfel, suprafața totală a unității administrativ-teritoriale amalgamate va constitui 9576 ha, fapt ce oferă oportunitatea unei gestionări teritoriale integrate și armonizate.

Principalii beneficiari ai folosinței pământului în aceste localități reflectă specificul economiei locale, orientată în mare parte spre agricultură, după cum urmează:

În satul Călinești, terenurile agricole reprezintă 2737.47 ha (inclusiv teren arabil – 1445,66 ha, pășuni – 415,89 ha, plantații multianuale – 2.34 ha).

În comuna Chetriș, terenurile în proprietate publică a UAT reprezintă o suprafață de 351,11 ha, terenuri proprietate privată – 995,0 ha, terenuri proprietate de stat – 497,99 ha. Terenurile agricole ocupă 1105,16 ha (teren arabil – 768,68 ha, pășuni 212,59 ha, plantații multianuale – 55,6 ha, alte categorii 7.29 ha). Terenurile agricole sunt prelucrate atât individual de proprietari, cât și date în arendă unor agenți economici specializați (SRL „Gruprijor -Agro, Gospodăriile Țărănești „Jornea Ion”, „Sosin Igor”, „Teșcureanu Mihail” și alții). Fondul destinat construcțiilor reprezintă 146,23 ha, iar fondul silvic și cel al apelor ocupă 462,90 ha și respectiv 66,07 ha.

În satul Hîncești terenurile proprietate publică de stat constituie 1237,35 ha, cele din proprietatea publică a APL  – 1093,86 ha, iar proprietatea privată – 717,52 ha. În această localitate, suprafață terenurilor agricole constituie circa 1763,19 (dintre care teren arabil – 711 ha, pășuni – 977,75 ha, plantații multianuale – 5,16 ha). Majoritatea terenurilor agricole sunt date în arendă și prelucrate la următorii agenți economici SRL Valsor-Agro – 263 ha, SRL Agromorcov – 34 ha, GȚ Manoli Alexandr –  157 ha, Agro Lux –Alva – 5 ha. Fondul destinat construcțiilor reprezintă 13 ha, iar fondul silvic și cel al apelor ocupă 1022,02 ha și respectiv 76,32.

Din punct de vedere logistic și al accesibilității, cea mai apropiată stație de cale ferată față de centrul administrativ selectat (satul Călinești) este stația Fălești, situată la aproximativ 27 km distanță.

 

  1. Date demografice

Analiza structurii demografice a localităților implicate în procesul de amalgamare voluntară este crucială pentru fundamentarea deciziilor privind dezvoltarea viitoarei unități administrativ-teritoriale consolidate. Potrivit datelor oficiale ale Biroului Național de Statistică, populația cu reședință obișnuită, la data de 1 ianuarie 2024, în cele patru localități implicate este următoarea:

  • Satul Călinești – 2.114 locuitori;
  • Comuna Chetriș – 1.117 locuitori;
  • Satul Hîncești – 790 locuitori.

Astfel, populația cumulată a unității administrativ-teritoriale rezultate prin amalgamare va fi de 4.021 locuitori, depășind pragul minim obligatoriu prevăzut de legislație (3.000 locuitori), asigurând o bază solidă pentru dezvoltare socio-economică sustenabilă și optimizarea furnizării serviciilor publice locale.

Satul Călinești, desemnat centru administrativ al noii unități teritoriale amalgamate, reprezintă centrul demografic dominant, reunind aproximativ 52% din totalul populației unităților administrativ teritoriale amalgamate. Acest fapt subliniază potențialul satului Călinești, de a servi drept principal pol de dezvoltare și administrare locală, capabil să asigure servicii publice și sociale diversificate și eficiente pentru întreaga comunitate amalgamată.

Din perspectiva structurii gospodăriilor individuale, situația se prezintă după cum urmează:

  • Satul Călinești – 972 gospodării individuale;
  • Comuna Chetriș – 576 gospodării individuale;
  • Satul Hîncești – 405 gospodării individuale.

Astfel, unitatea administrativ-teritorială amalgamată va cuprinde în total 1.953 gospodării individuale, majoritatea acestora fiind concentrate în satul Călinești (circa 50%), fapt ce va facilita coordonarea centralizată a politicilor de dezvoltare socială și economică.

Analizând sectorul educațional, observăm că infrastructura educațională existentă asigură servicii atât pentru copii preșcolari, cât și pentru elevii din ciclurile primar și secundar general. Situația numerică pentru instituțiile educaționale locale este următoarea:

  • În satul Călinești activează două grădinițe (grădinița nr. 1 și grădinița nr. 2) cu un număr total de aproximativ 64 copii, iar în liceul teoretic „Gheorghe Vrabie” învață aproximativ 196 elevi (ciclul primar și secundar general).
  • Comuna Chetriș dispune de o grădiniță („Mugurel”) cu 38 copii și o școală (gimnaziul Chetriș) cu 124 elevi în ciclurile primar și gimnazial.
  • În satul Hîncești activează doar o grădinița „Albinuța” cu 31 copii. Școala este închisă, iar copii frecventează școala din satul Călinești (43 copii) și în cea din satul Năvîrneț (35 copii).

Astfel, în total, după amalgamare, infrastructura educațională va deservi 133 copii preșcolari și 355 elevi din ciclurile primar și secundar general.

Structura administrativă existentă la nivelul celor patru unități administrativ-teritoriale cuprinde în total 11 funcționari publici, cu o distribuție destul de echilibrată între cele 3 UAT. Astfel, satul Călinești și comuna Chetriș dispun fiecare câte 4 funcționari publici, iar satul Hîncești – 3. Această distribuție echilibrată a numărului de funcționari publici între UAT participante prezintă un potențial pentru o gestionare eficientă și integrată a procesului administrativ post-amalgamare cu implicarea resurselor umane din localitățile respective.

În privința forței de muncă, localitățile prezintă caracteristici obișnuite pentru localitățile din mediul rural: majoritatea locuitorilor sunt implicați în activități agricole, în comerț, în instituțiile publice de învățământ, sănătate și administrația publică locală. În cadrul exercițiului de elaborare a viziunii/strategiei noii UAT amalgamate membrii grupului de lucru comun au atras atenția asupra importanței creării locurilor de muncă pentru o dezvoltare economică și socială armonioasă. Această situație evidențiază nevoia unor politici integrate de dezvoltare economică și ocupare a forței de muncă în cadrul unității administrativ-teritoriale amalgamate. În acest sens membrii grupului de lucru au inclus in viziunea noi UAT amalgamate dezvoltarea și cooperarea cu sectorul privat – susținerea agenților economici și atragerea de noi investiții. De asemenea, rentabilizarea sectorului agricol și dezvoltarea turismului local, reprezintă alte direcții prioritare, care ar putea genera noi locuri de muncă și ar crește veniturile din taxe locale.

  1. Lista principalelor întreprinderi industriale, de construcții, transport şi a altor întreprinderi și organizații

Analiza principalilor întreprinderi și alți agenți economici din UAT participante relevă o economică concentrată în mod special pe activitățile agricole, însoțite de mici activități comerciale. Astfel în continuare este prezentată în mod sumar o listă a principalelor întreprinderi pentru fiecare UAT participantă.

În comuna Chetriș principalii agenți economici locali sunt:

  • SRL „Gruprijor-Agro ” – specializată preponderent  în agricultură (culturi cerealiere, plantații multianuale (livadă) ;
  • Gospodăria Țărănească „Jornea Ion ” – agricultură (culturi cerealiere);
  • Gospodăria Țărănească „Sosin Igor ” – agricultură (culturi cerealiere);
  • Gospodăria Țărănească „Teşcureanu Mihail” – agricultură (culturi cerealiere);
  • SRL „ Danichitandri ” – comerț ;
  • ÎI „Botnari Maria” activează în sfera comerțului mixt (produse alimentare inclusiv bar, mărfuri industriale de primă necesitate ).
  • ÎI „Rusu Lidia ” activează în sfera comerțului de produse alimentare.

Economia satului Călinești cuprinde un număr mai considerabil de întreprinderi/agenți economic, fiind orientată predominant spre agricultură, servicii și comerț local. Astfel, în localitate activează următorii agenți economici:

  • SRL „Vestire-AGRO”- morărit;
  • SRL „Agrocirprim” – agricultură,
  • SRL „Nurecano”-AGR – agricultură;
  • SRL „Pamiris”-AGRO – agricultură;
  • SRL „Chiriac Trans” – transport;
  • SRL „Agrovicta-NORD” – agricultură;
  • SRL „Agrocontab” – agricultură;
  • SRL „Cîmpia cu Spice” – agricultură;
  • SRL „Vivev Construct” – comerț;
  • ÎI „Curea Liliana” – producerea industrială a uleiului din floarea soarelui;
  • ÎI „Susarenco Lidia” – colectarea laptelui;
  • ÎI „Magdîl Rodica” – comerț;
  • ÎI „Grosu Gheorghe” – comerț;
  • ÎI „Marcu Tamara” – comerț;
  • ÎI „Strat Victor” – comerț şi prestare servicii ceremonii;
  • ÎI „Pădure Iurie” – prestare servicii ceremonii.

Economia satului Hîncești la fel este focusată pe activități agricole și de comerț local. Printre cele mai importante întreprindere locale se numără:

  • SRL Valsor-Agro – în domeniul agriculturii;
  • SRL Agromorcov – în domeniul agriculturii;
  • GȚ Manoli Alexandr – în domeniul agriculturii;
  • SRL Agro Lux –Alva – în domeniul agriculturii;
  • SRL Iaralandi – Magazin mixt;
  • COOP Magazin – Magazin alimentar;
  • ÎI Lactavia Com – colectarea laptelui.

Analiza principalelor întreprinderi și activități economice relevă prezența unor entități în fiecare din cele trei unități administrativ-teritoriale participante care vor sta la baza și vor reprezenta nucleul pentru dezvoltarea unei economii integrate mai solide a UAT amalgamate. Prin crearea unor autorități publice locale cu capacități mai sporite care ar putea elabora și pune în aplicare politici publice eficiente de dezvoltare a mediului de afaceri este anticipat crearea unui climat favorabil pentru dezvoltarea economiei locale. Integrarea într-un spațiu administrativ și economic unic a celor trei UAT vor crea premise pe pentru dezvoltarea pieței locale de servicii și alte activități comerciale și de producție.

  1. Date privind gospodăria comunală, fondul de locuințe, instituțiile social-culturale, întreprinderile comerciale și de deservire socială

Analiza infrastructurii gospodăriei comunale, fondului locativ, instituțiilor social-culturale, întreprinderilor comerciale și a celor ce prestează servicii sociale din localitățile implicate în amalgamare relevă situații și provocări specifice pentru majoritatea localităților rurale din țară. Această analiză scoate în evidență atât nevoia unor investiții majore, cât și oportunitatea dezvoltării unui sistem unic și coerent de servicii publice și sociale în cadrul unității administrativ-teritoriale amalgamate.

Gospodăria comunală și infrastructura tehnico-edilitară.

Actualmente, serviciul de alimentare cu apă există în două localități (Chetriș și Călinești) fiind gestionat de Întreprinderile municipale create de Consiliile locale (ÎM CălinApă și ÎM „Chetriș-Service”). În ambele localități tariful pentru alimentarea cu apă este de 20 lei pentru m3. Rata de conectare a locuitorilor la serviciul de alimentare cu apă în comuna Chetriș este de aproximativ 56%, iar în Călinești – aproximativ 63%. Satul Hîncești nu are infrastructură și nici serviciu public de alimentare cu apă. Locuitorii se alimentează din fântânile de mină, dar calitatea apei nu corespunde cerințelor de potabilitate și pe perioada călduroasă a anului acestea seacă. Dezvoltarea infrastructurii și serviciului de alimentare cu apă reprezintă o prioritatea majoră pentru toate localitățile participante, dar pentru satul Hîncești reprezintă o provocare majoră care necesită o soluție urgentă.

Conform viziunii de dezvoltare a viitoarei unități administrativ-teritoriale amalgamate este planificată extinderea apeductului din orașul Glodeni către noua unitate administrativ-teritorială amalgamată și delegarea serviciului către operatorul regional. Perspectiva obținerii finanțării necesare pentru extinderea apeductului din orașul Glodeni și stimulentele recepționate din fondul de susținere a amalgamării localităților reprezintă un pas sigur în vederea rezolvării problemelor legate de alimentarea cu apă a locuitorilor. Suplimentar este necesară construcția rețelelor de canalizare în satele Călinești și Hîncești, precum și finisarea celei din satul Chetriș și construcția stației de epurare a apelor uzate menajere.

Toate trei UAT se confruntă cu lipsa unui sistem integrat de management al deșeurilor. Nu există un sistem de colectare, sortare, stocare și reciclare a deșeurilor menajere. În localități există gunoiști neautorizate care contribuie la degradarea spațiilor publice și la poluarea mediului înconjurător. Infrastructura de acces la gunoiștile existente este sub-dezvoltată.

La moment cele trei UAT sunt parte unui proiect de cooperare în cadrul proiectului „Mă Implic”, implementat de Fundația Centrul Moldo-Elvețian pentru Cooperare SKAT care prevede crearea unui serviciu intercomunitar de gestionare a deșeurilor care va cuprinde localitățile Călinești, Chetriș, Hîncești și Pruteni. Autoritățile administraţiei publice locale participante depun eforturi în vederea lichidării gunoiștilor existente și identificarea unor locații autorizate de depozitare a deșeurilor, dar se confruntă cu provocări majore legate de elaborarea documentației tehnice necesare pentru implementarea unor astfel de activități. Această situație relevă necesitatea unor politici eficiente și a unui suport susținut din partea autorităților administrației publice centrale relevante.

În toate trei localități sistemul de iluminat stradal există, dar este uzat și necesită renovare și modernizare. Iluminatul stradal are acoperire parțială, nivelul de acces fiind circa 80-90% în toate UAT participante. Membrii grupului de lucru comun au menționat printre provocările curente în acest sector faptul că nu au fost implementate măsuri de eficientizare energetică, consumul de energie electrică fiind ridicat și numărul defecțiunilor este sporit. Soluția propusă de grupul de lucru a fost crearea operatorului unic pentru gestionarea iluminatului stradal pentru toate cele trei localități. Nivelul bun de acoperire a serviciului de iluminat public reprezintă un avantaj pentru că asigură un grad sporit de securitate pentru locuitori, însă se impune implementarea măsurilor de eficiență energetică.

Fondul de locuințe

Fondul locativ din localitățile implicate este constituit practic exclusiv din locuințe individuale.

Comuna Chetriș dispune de 576 case individuale cu o suprafață totală de 46.089 m2.

Satul Călinești dispune de 1053 case individuale, cu o suprafață totală construită de circa 80.118 m².

Satul Hîncești dispune de fond locativ format din 405 case individuale, cu o suprafață totală de circa 36.450 m².

Instituții social-culturale

Fiecare localitate dispune de instituții social-culturale care oferă servicii educaționale, culturale, sportive și sociale.

Satul Călinești dispune de 2 grădinițe (nr. 1 și nr. 2), Casa de cultură și Biblioteca publică. În afară de instituțiile sus-menționate, aflate în subordinea autorităților publice locale de nivelul întâi, în localitate mai activează și liceul teoretic „Gheorghe Vrabie” aftat în subordinea administrației raionale Fălești.

Instituțiile din comuna Chetriș includ grădinița „Mugurel” și Biblioteca publică. În comună nu există o casă de cultură. Conform viziunii UAT amalgamate pe viitor se propune construcții unui centru cultural în localitate. În comună mai activează și gimnaziul Chetriș, aflat în subordinea administraţiei raionale Fălești.

Satul Hîncești oferă servicii educaționale prin grădinița „Albinuța”, servicii culturale prin Căminul Cultural și Biblioteca publică locală.

Întreprinderi comerciale și de deservire socială

Situația întreprinderilor comerciale și de deservire socială este similară structurii economice a fiecărei localități, prezentată la punctul 3 din acest document.

Satul Călinești dispune de un număr considerabil întreprinderi comerciale individuale și și de prestare a serviciilor de ceremonii, o unitate de servicii de transport și o unitate de producere a uleiului de floarea soarelui.

Comuna Chetriș are întreprinderi comerciale mici în domeniul comerțului și o sală de festivități.

Satul Hîncești dispune de câteva unități de comerț și o întreprindere de colectare a laptelui.

La momentul actual nu sunt instituții sociale active în cadrul celor trei UAT, însă, grupul de lucru comun propune în cadrul viziunii UAT amalgamate implementarea a două proiecte pentru viitor:

  1. Centru multifuncțional de plasament pentru persoane în etate/dificultate, amplasat în Hîncești, care să combine două servicii:
  • Spălătorie socială: serviciu care oferă gratuit sau la preț redus acces la facilități de spălare și uscare a hainelor.
  • Cantina socială: care să ofere persoanelor social vulnerabile mese gratuite sau la preț redus.
  1. Centrul multifuncțional pentru tineret, care să ofere diverse servicii și facilități pentru dezvoltarea personală, educațională și recreativă a tinerilor, amplasat în localitatea Chetriș.

Perspective post-amalgamare

Analiza relevă un acces relativ echilibrat la servicii și infrastructură în rândul UAT implicate. Satul Hâncești nu dispune de serviciul de alimentare cu apă, în schimb toate localitățile dispun de iluminat stradal, iar gestionarea deșeurilor este la fel de slab dezvoltată în toate UAT participante. Astfel, amalgamarea administrativ-teritorială oferă oportunitatea dezvoltării unui sistem integrat și uniform de servicii comunale, extinderea infrastructurii existente și optimizarea gestionării fondului locativ și a instituțiilor social-culturale. O atenție specială va trebui acordată investițiilor prioritare în sistemele de canalizare și alimentare cu apă din mediul rural și în implementarea unui serviciu comun pentru gestionarea deșeurilor solide, valorificând capacitățile administrative și economice ale UAT comasate. În perspectivă, această abordare integrată va permite creșterea semnificativă a calității vieții tuturor locuitorilor noii unități administrativ-teritoriale amalgamate.

  1. Date bugetar-fiscale

Evaluarea situației bugetar-fiscale a localităților implicate în procesul de amalgamare voluntară este esențială pentru identificarea capacităților financiare existente, precum și pentru determinarea bugetului consolidat estimativ al noii unități administrativ-teritoriale amalgamate. În continuare sunt prezentate datele privind bugetele executate pentru anul precedent celui în care are loc amalgamarea voluntară (venituri și cheltuieli totale pentru fiecare localitate), urmate de o estimare detaliată a structurii bugetului consolidat al UAT amalgamate.

Situația bugetară actuală a localităților implicate

Pentru anul anterior celui în care are loc amalgamarea voluntară (anul 2025), situația bugetară executată pentru fiecare dintre localitățile implicate este următoarea:

 

Indicatori Călinești Executat 2024 Chetriș Executat 2024 Hîncești Executat 2024 Amalgamat simplu Amalgamat +granturi
VENITURI mii lei mii lei mii lei mii lei mii lei
Venituri total. mii lei 8,231.7 4,857.1 4,224.2 17,313.0 18,318.3
TDS 3,502.9 1,924.6 1,741.4 7,168.9 7,168.9
TDS educație 3,502.9 1,924.6 1,741.4 7,168.9 7,168.9
TDG 2,505.1 1,872.0 1,905.7 6,282.8 6,282.8
Defalcări IVPF 1,144.3 647.5 238.6 2,030.4 2,030.4
Venituri proprii 847.8 333.3 290.1 1,471.2 1,471.2
.-taxe locale 133.7 35.7 15.8 185.2 185.2
.- alte venituri proprii 714.1 297.6 274.3 1,286.0 1,286.0
Venituri colectate 231.6 79.7 48.3 359.6 359.6
Granturi (TDG) 0.0 1,005.3
Nr populației 2114 1117 790 4021
Venituri total pe capita 3,893.9 4,348.3 5,347.1 4,305.6
Venituri proprii per capita 401.0 298.4 367.2 365.9
Venituri proprii și defalcări pe capita 942.3 878.1 669.2 870.8
CHELTUIELI          
Cheltuieli total 7200.3 4268 3663.8 15,132.1 15,132.1
Servicii de stat cu destinație generală 2076.1 1817.8 1681.7 5,575.6
Servicii în dom economiei 1023.7 369 0 1,392.7
Gospodăria de locuințe/servicii comunale 308.7 181.7 138.5 628.9
Cultură.  sport. tineret. culte și odihnă 447 150.7 446.9 1,044.6
Învățământ 3525.4 2038.5 1806 7,369.9
Protecție socială 12 36 8 56.0
REZULTAT BUGETAR       2,180.9 3,186.2

 

Venituri

  1. Venituri totale

Localitatea cu cea mai mare sumă a bugetului total, executat în anul 2024 este Călinești (8,231.7 mii lei), urmată de Chetriș (4,857.1 mii lei) și Hîncești (4,224.2 mii lei). Veniturile bugetului cumulat pentru unitatea administrative teritorială nou formată, până în anul 2030 va constitui cel puțin 18,318.3 mii lei.

  1. TDS (Transferuri cu Destinație Specială)

Toate trei UAT au înregistrat ponderi mari a TDS în buget total. Bugetul local al satului Călinești a primit TDS în sumă de 3,502.9 mii lei (42.55%), Hîncești –  1,741.4 mii lei (41.22%) și Chetriș – 1,924.6 mii lei (39.62%). În bugetul consolidat TDS vor constitui cca 7,168.9 mii lei sau 39% din bugetul.

  1. Venituri proprii

Călinești înregistrează cele mai mari venituri proprii (847.8 mii lei), iar Chetriș și Hîncești au venituri proprii mai mici (333.3 și respectiv 290.1 mii lei). Aceste sume reprezintă o pondere de 10.29% din veniturile totale în cazul Călinești, și 6.86% și 6.68% în cazul Chetriș și respectiv Hîncești. Acest fapt sugerează o dependență mai mare de transferuri și granturi pentru acoperirea cheltuielilor locale pentru Chetriș și Hîncești. Chiar și ponderea de aproximativ 10% în cazul Călinești este o valoare mică, dar aceasta se încadrează în situația generală a sistemului de finanțe publice locale din țară. În bugetul consolidat veniturile proprii vor constitui cca 1,471.2 mii lei sau aproximativ 8% din bugetul total, estimarea este făcută în condițiile în care nu sunt ajustate cotele taxelor locale și impozitului funciar.

  1. Venituri pe cap de locuitor

Veniturile per capita variază semnificativ, cu Hîncești având venitul pe cap de locuitor cel mai mare (5,347.1 lei). Călinești a avut un venit total per capita de 3,893.9 lei și Chetriș – 4,348.3 lei. Această situație poate fi explicată parțial numărul mai mic de locuitori în cazul Hîncești și Chetriș, respectiv la împărțirea veniturilor totale la numărul populației Călinești a obținut o pondere mai mică, având un număr mai mare de locuitori. În ansamblu, în condițiile unei singure UAT venitul mediu pe cap de locuitor va constitui 4.305,6 lei.

 

Cheltuieli

  1. Cheltuieli totale

Călinești a înregistrat cea mai mari valoare a cheltuielilor în anul 2024 (7200.3 mii lei), reflectând dimensiunea mai mare a serviciilor și infrastructurii locale. Chetriș și Hîncești au cheltuieli mai mici (4268 și respectiv 3663,8 mii lei), ceea ce poate fi o consecință a unui număr mai mic de servicii oferite sau a unui buget mai limitat.

  1. Alocări pe domenii de cheltuieli
  • Învățământul reprezintă cea mai mare categorie de cheltuieli, în special în Călinești, unde se alocă 3525.4 mii lei.
  • Alte domenii semnificative includ servicii în domeniul economiei (1023.7 mii lei la Călinești și 369 mii lei la Chetriș), gospodăria de locuințe/servicii comunale (308.7 mii lei pentru Călinești, 181,7 mii lei la Chetriș și 138.5 la Hîncești) și cultură, sport, tineret, culte și odihnă (447 mii lei la Călinești, 446.9 mii lei la Hîncești și 150.7 mii lei pentru Chetriș).

Formarea bugetului consolidat al unității administrativ-teritoriale amalgamate oferă oportunitatea creșterii eficienței utilizării resurselor financiare, optimizării cheltuielilor și sporirii veniturilor proprii prin consolidarea capacității fiscale și atragerea fondurilor suplimentare. În mod particular, noua unitate administrativă poate beneficia de economii rezultate din reducerea cheltuielilor administrative datorită centralizării gestionării bugetare, precum și de stimulente financiare prevăzute de legislație în procesul de amalgamare voluntară.

Astfel, bugetul consolidat rezultat oferă premise favorabile unei dezvoltări echilibrate și durabile, facilitând implementarea unor proiecte și programe integrate de investiții publice și asigurând servicii publice îmbunătățite pentru toți cetățenii noii unități administrativ-teritoriale amalgamate.

 

  1. Date privind personalul din cadrul autorităților administrației publice locale:

Situația actuală privind structura și personalul autorităților publice locale

În prezent, administrațiile publice locale din cele trei unități administrativ-teritoriale dispun de următoarea structură și număr de personal:

 

Primăria Călinești

Personal total – 11,5 unități (inclusiv 1 persoană cu funcții de demnitate publică și 4 funcționari publici);

Structura: Primar, secretar al consiliului local, contabil-șef, 2 specialiști (perceptor fiscal, inginer cadastral), contabil, îngrijitor încăperi de producție și de serviciu, paznici, curier, conducător auto, specialist (atragerea proiectelor).

 

Primăria Chetriș

Personal total – 9 unități (inclusiv 1 persoană cu funcții de demnitate publică și 4 funcționari publici);

Structura: Primar, secretar al consiliului local, contabil-șef, 2 specialiști (perceptor fiscal și inginer cadastral), contabil, electrician, conducător auto, curier, îngrijitor de încăperi de serviciu, fochist, muncitor la amenajarea localităților.

 

Primăria Hîncești

Personal total – 8.225 unități (inclusiv 1 persoană cu funcții de demnitate publică și 3 funcționari publici);

Structura: 1 unitate – Primar,1 unitate –  secretar al consiliului local,1 unitate – contabil-șef, 0,5 unități – perceptor fiscal, 0,5 unități – inginer cadastral, 0,35 unități –  contabil, 1 unitate – curier, 2,5 unități – paznic,0,25 unități –  persoană de serviciu,0,125 unități –  fochist.

Viziunea privind structura și numărul de personal în cadrul UAT amalgamate

Amalgamarea celor trei UAT presupune optimizarea și reorganizarea administrației publice locale, având ca obiectiv consolidarea capacității administrative, eficientizarea cheltuielilor publice și creșterea calității serviciilor prestate cetățenilor. În acest context, este propusă următoarea viziune privind structura și personalul noii administrații locale amalgamate, centrată în satul Călinești:

În prezent, efectivul-limită al personalului celor trei administrații publice locale (comuna Chetriș, satul Călinești și satul Hîncești) îl constituie circa 30 unități de personal, fiind compus din 11 funcționari publici (plus 3 funcții de demnitate publică), 3,35 funcții administrative de specialitate și 12,895 funcții auxiliare.

Pornind de la situația actuală și ținând cont de necesitatea optimizării administrative, primarii și specialiștii primăriilor implicate au elaborat o viziune integrată privind structura organizatorică a viitoarei unități administrativ-teritoriale amalgamate. Această structură organizatorică propusă este concepută să asigure o gestionare coerentă și eficientă a tuturor proceselor administrative și să răspundă adecvat cerințelor cetățenilor din toate localitățile amalgamate care poare cuprinde următoarele unități și funcții cheie:

 

În total, structura propusă conține orientativ circa 28.5 unități de personal, optimizată în raport cu necesitățile actuale și complexitatea activităților administrative ce urmează a fi gestionate de către noua administrație.

 

Sursele de acoperire a cheltuielilor administrative

Cheltuielile de întreținere a acestei structuri administrative optimizate vor fi acoperite din sursele bugetare consolidate ale noii unități teritoriale amalgamate, inclusiv:

Transferuri din Fondul de amalgamare voluntară (stimulentul numărul trei, transferuri anuale cu destinație generală până în anul 2030), asigurate pentru perioada de tranziție și integrare administrativă;

Economii rezultate din optimizarea structurii și reducerea cheltuielilor administrative curente;

Veniturile proprii majorate datorită consolidării fiscale și atragerii de noi investiții publice și private;

Accesarea suplimentară a fondurilor nerambursabile și participarea activă în programele naționale și internaționale de susținere administrativă.

Implementarea acestei viziuni asupra structurii organizatorice va permite creșterea eficienței administrației publice locale, îmbunătățirea calității serviciilor oferite cetățenilor și asigurarea unei gestionări eficiente a resurselor financiare și umane. Centralizarea funcțiilor administrative în comuna Călinești[1] și crearea de ghișee unice/CUPS în localitățile din cadrul unității administrativ teritoriale amalgamate (fostele primării) va contribui la consolidarea capacității instituționale și financiare, garantând servicii publice moderne și sustenabile pentru întreaga comunitate din unitatea administrativ-teritorială amalgamată.

Această abordare strategică privind structura și personalul administrației publice locale reflectă angajamentul autorităților locale implicate de a asigura o guvernare locală transparentă, responsabilă și orientată spre satisfacerea necesităților și aspirațiilor comunităților pe termen lung.

După amalgamare satul Călinești va deveni comuna Călinești.